Att vilja och försöka

Det är så roligt nu när Lionel är inne i en "jagvillförsökafas"
Han vill träna på att läsa och det lossnar mer och mer. Självklart är lite längre ord svåra men han försöker så gott han kan.
Han försöker också läsa på text-raden på tv'n och även om han kanske bara hinner läsa 2-3 ord är han väldigt stolt.
Han tycker om att göra små "läxor" jag gör i ordning åt honom.


Han tycker även om att hjälpa till vid maten och häromdagen hjälpte han mig att panera fiskfiléer som jag hade köpt.
Trodde först att det skulle vara för svårt och kladdigt men han körde glatt på.
Mjöl, ägg och ströbröd och så in i ugnen.
Han som annars aldrig äter fisk hemma slevade glatt i sig och skulle nog kunna sleva i sig mer om han fick.

Nu på kvällen spelade vi även lite kortspel tillsammans. Det allra enklaste Finns i sjön men han tyckte det var så roligt och det är ju bra träning. I morgon kommer storasyster och då hoppas jag att de kan spela lite Dam tillsammans.

Summa summarum njuter jag nu av att han vill och försöker och ett av skälen att jag och den andra långbenta i huset peppar honom så mycket är att vi vet inte hur svårt det kommer att vara i skolan för honom och då är det en fördel att han redan kan läsa och räkna om än lite grann.
Sen är det alltid bra att tex våga prova på saker som fisken exempelvis.
/Jelena