Det här med att lära sig läsa och skriva

Redan när Lionel var 3 år lärde han sig alla bokstäver och siffror. Han kunde utan tvekan räkna till 100 och ljuda alla bokstäver.

Vi trodde nästan ett tag att han skulle knäcka läskoden tidigt men helt plötsligt tog det stopp.
Han var inte ett dugg intresserad av bokstäver eller siffror längre och han blev nästan arg om man försökte uppmuntra honom så det fick vara.
Han kunde läsa och stava till sina ord han tyckte var viktigt och det räckte.

Tiden som dessutom följde efter detta var ju att han började på sin förskola och att han fick plats på kortids, jag är givetvis ingen expert men kanske var det så mycket med allt nya och då fick det andra ligga lite åt sidan?
Lionel började också att titta mycket på Youtube-klipp i alla dess former. Han har aldrig brytt sig om vilket språk det har varit på utan han har glatt tittat på klipp med koreanska eller ryska.
Det är där hans engelskakunskaper har kommit in och tack vare hans otroliga minne så har han lärt sig massor av engelska och kan nu tycka att vi ska prata engelska ibland. Även om han inte förstår hela meningar så förstår han innebörden av det hela.
Det här med minnet hjälper ju även honom med bokstäver, han memorerar ord och hur det stavas och sen sitter det där. Trots att han kunnat ljuda bokstäverna länge så har han inte kunnat lägga ihop dom till ord eller meningar.
Märk då min förvåning när han plötsligt en dag läser på ett Youtube-klipp.
"svenska tåg till..."
Nu vet jag att orden svenska och tåg är ord han har memorerat sen innan men jag beslöt mig för att testa honom genom att skriva enkla meningar på telefonen. Till en början kunde han inte alls men efter att ha stavat igenom ord för ord klarade han det relativt bra med min hjälp.
Han har självklart inte knäckt någon läskod eller liknande men det känns som att det är på gång och han försöker även lära sig stava med papper och penna trots sina finmotoriska svårigheter.
Nu ska vi försöka uppmuntra honom med att sakta men säkert byta ut vissa bilder på schemat till ord och låta honom prova att läsa de enklaste böckerna själv.
//Jelena

Att både hålla i penna samt att skriva är svårt.
Lionel skulle skriva ordet linje och även om han missade några bokstäver så har han försökt och det är så här det börjar berättade pedagogen på förskolan. :)