Val av skola

I höst måste tyvärr det oundvikliga ske.

Även om både jag och pappan i huset vill att Lionel ska gå kvar på förskolan hela livet så är ju det tyvärr inte möjligt.
Nu är det bara denna termin kvar och sen måste han förflyttas till skolan.
Vi har valt att låta honom gå ett extraår på Kvadraten just för att han utvecklas så bra där.

Vi hade en skola i åtanke och särskilt då de både har särskola och vanlig skola.
Tanken är som jag skrev är att de ska göra om psykologbedömningen om ca 1-2 år.
Jag skrev då till skolans rektor och beskrev Lionel och hans situation men inget svar.
Efter flera månaders väntan tröttnade jag och skrev igen samt till ett flertal andra skolor.

Vet ni hur många svar jag fick?
3 stycken.,.,,exakt, 3 stycken och nej jag har fortfarande inte fått svar från skolan som vi först hade i åtanke.

Vi fick upp en förhoppning på en skola där rektorn skrev att de gärna tog emot Lionel och att vi skulle ha ett möte för att diskutera behov av stöd.
Tyvärr blev det ett missförstånd då de trodde att det var 6-årsverksamhet de pratade om men att för Lionel är det 1an som gäller.
Så det var bara att börja om sökandet igen och försöka se vad han kunde tänkas gå.

Det finns ett par olika skolor som är autism-inriktade men av olika anledningar är de inga alternativ.

Nu finns det fortfarande tid kvar att hitta en bra skola men med tanke på att det måste sättas in resurser, bokas möten med olika instanser bestämde vi att Lionel får börja på sin hemskola i alla fall.
Han har som tur är inte svårt för stora grupper eller att det kan låta mycket.
Det enda är att han måste ha någon som pushar, uppmuntrar och framför allt stöttar honom under skoltiden.

Självklart är detta något vi helst inte vill men vi får se det positiva i det hela.
Skolan ligger väldigt nära och storasyster går även där vilket kan vara en liten trygghet för Lionel.
/Jelena